Mapa
Popis objektu
Gminny Zespół Szkół w Kazimierzu Dolnym powstał 1 września 2007r. na skutek połączenia trzech szkół
Szkoła Podstawowa z sześcioletnim cyklem nauczania podzielonym na dwa etapy edukacyjne dostosowane do okresów rozwojowych dzieci: I etap - klasy I-III, II etap klasy IV-VI Szkoła prowadzi zajęcia dydaktyczne w tym samym budynku co Liceum Ogólnokształcące oraz Gimnazjum zajmując wschodnie jego skrzydło gdzie mieści się 9 sal lekcyjnych. W szkole realizowane są zajęcia pozalekcyjne obejmujące kółko historyczne, zespół taneczny i chór. W ramach pracy społecznej nauczyciel WF organizuje wyjazdy dzieci na basen. Gimnazjum w Kazimierzu Dolnym istnieje od 1999 r.i oferuje naukę dwóch języków obcych: język angielski, język niemiecki. P osiada pracownię komputerową z dostępem do Internetu, prowadzi ciekawe zajęcia pozalekcyjne, współpracuje z instytucjami lokalnymi tj: Muzeum Nadwiślańskie, Muzeum Przyrodnicze, Kazimierski Park Krajobrazowy, Kazimierski Ośrodek Kultury, Biblioteka Miejska, PTTK w Kazimierzu Dolnym, galerie, Klub Rotary, OSP, Parafia Rzymsko-Katolicka...
+ prečítajte celý popisGminny Zespół Szkół w Kazimierzu Dolnym powstał 1 września 2007r. na skutek połączenia trzech szkół
Szkoła Podstawowa z sześcioletnim cyklem nauczania podzielonym na dwa etapy edukacyjne dostosowane do okresów rozwojowych dzieci: I etap - klasy I-III, II etap klasy IV-VI
Szkoła prowadzi zajęcia dydaktyczne w tym samym budynku co Liceum Ogólnokształcące oraz Gimnazjum zajmując wschodnie jego skrzydło gdzie mieści się 9 sal lekcyjnych.
W szkole realizowane są zajęcia pozalekcyjne obejmujące kółko historyczne, zespół taneczny i chór. W ramach pracy społecznej nauczyciel WF organizuje wyjazdy dzieci na basen.
Gimnazjum w Kazimierzu Dolnym istnieje od 1999 r.i oferuje naukę dwóch języków obcych: język angielski, język niemiecki. Posiada pracownię komputerową z dostępem do Internetu, prowadzi ciekawe zajęcia pozalekcyjne, współpracuje z instytucjami lokalnymi tj: Muzeum Nadwiślańskie, Muzeum Przyrodnicze, Kazimierski Park Krajobrazowy, Kazimierski Ośrodek Kultury, Biblioteka Miejska, PTTK w Kazimierzu Dolnym, galerie, Klub Rotary, OSP, Parafia Rzymsko-Katolicka wykorzystując zasoby kulturowe i naturalne Kazimierza i Parku, oraz działalność tych instytucji uatrakcyjniając i wzbogacając ofertę dydaktyczno-wychowawczą. W szkole panuje miła atmosfera, zapraszamy do nas uczniów i absolwentów klas VI.
Liceum Ogólnokształcące
Komputery w nauczaniu
Uczeń poza określoną porcją wiadomości i umiejętności powinien zdobyć również przygotowanie do aktywnego życia gospodarczego i społecznego. Wobec rosnących oczekiwań klientów szkoły, jakimi są uczniowie, rodzice i pracodawcy nauczyciele muszą uatrakcyjniać swoje zajęcia, ponieważ kreda i tablica to za mało, aby osiągnąć zakładane cele. Coraz bardziej powszechnym środkiem jest komputer. Jego szerokie możliwości pozwalają wykorzystać dostępne oprogramowanie w wielu dziedzinach. Uczeń jest w stanie przyswoić większą ilość informacji zapamiętać wnioski z przeprowadzonego doświadczenia wtedy, gdy dotrze do nich samodzielnie.
Osiągnięcie pożądanego efektu będzie możliwe wtedy, gdy uczeń będzie miał szansę przejścia wszystkich etapów. Jeżeli uczeń nowy temat będzie odbierał jako kolejne wyzwanie, a nie frustracje i zaangażuje się emocjonalnie, to szansa na pozytywny efekt nauczyciela znacznie się zwiększy.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom w roku 1996 wprowadzona została w LO w Kazimierzu Dolnym innowacja pedagogiczna polegała na opracowaniu programu autorskiego z przedmiotu informatyka i przedmiotu plastyka.. Bardzo szybko rozwijająca się dziedzina nauki, jaką jest informatyka sprawia, że wiedza na temat działania i wykorzystania programów szybki się dezaktualizuje, dlatego podstawowym celem zajęć z przedmiotu informatyka było i jest wyrobienie u uczniów umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów przy pomocy środków i metod informatyki. Przybliżenie podstawowych pojęć i metod informatyki mających znaczenie ogólnokształcące pozwoli nie tylko lepiej rozumieć możliwości i ograniczenia komputerów oraz wykorzystać narzędzia informatyczne, ale wzbogaci rozwój intelektualny.
Kształcenie umiejętności posługiwania się komputerem w rozwiązywaniu prostych problemów z różnych dziedzin wynika wprost z właściwości tych problemów (np. analiza wyników nauczania w poszczególnych klasach wymaga poznania arkuszy kalkulacyjnych czy baz danych, problem zredagowania reklamy towaru ze sklepiku wymaga nauczenia się pracy z edytorem tekstów oraz z programem małej poligrafii). Pamiętając o tym, że komputer nie zastępuje nauczyciela należy tak organizować zajęcia, żeby ingerować tylko w sytuacjach awaryjnych, zaprezentować metodyki rozwiązywania problemów i nauczyć sposobów wykorzystania instrukcji obsługi programów. Samodzielne rozwiązywanie podstawowych problemów za pomocą dostępnych środków powinno kształcić umiejętności znajdowania odpowiednich źródeł informacji, znajomości metod i narzędzi uporządkowanego gromadzenia, wyszukiwania, analizowania i prezentacji danych oraz związków pomiędzy nimi. Wiedza taka pozwoli w przyszłości szybko nauczyć się pracować z nowymi generacjami programów.
Od roku szkolnego 1996/97 rozpoczęła się realizacja tych programów i trwa do chwili obecnej. Napisane zostały tak, żeby nie określały z góry, jakie programy komputerowe należy użyć do pracy i jakie platformy sprzętowe stosować. Są ściśle ze sobą związane i realizowane przy współpracy nauczyciela informatyki i plastyki. Nie jest przypadkiem, że są realizowane w liceum w Kazimierzu Dolnym a wyjściem naprzeciw charakterowi tego miasta jego tradycjom, nierozerwalnym związkom z malarstwem i miejscem ulubionym przez wielu malarzy i artystów.
Na lekcjach informatyki uczniowie oprócz podstaw programowych poznają zasady pracy z obrazem komputerowym, uczą się technik przetwarzania obrazu, poznają możliwości profesjonalnych edytorów grafiki. Natomiast na lekcjach plastyki prowadzonych w pracowni komputerowej przez doświadczonego plastyka wykorzystują tę wiedzę do tworzenia grafik komputerowych, prezentacji.
Wykorzystując fakt, że Kazimierz Dolny jest miasteczkiem, w którym bardzo silnie zakorzeniła się tradycja uprawiania sztuki tej dużej i tej malutkiej, mnogość jej występowania we wszystkich formach, a także niezaprzeczalne walory krajobrazowe, właśnie tu rozszerzony został podstawowy program plastyki o lekcje grafiki komputerowej.
W początku nauki uczniowie realizują tematy lekcji za pomocą prostych programów rysunkowych, w późniejszym okresie nauki korzystają z profesjonalnych narzędzi do obróbki zdjęć i składu tekstu. W trakcie pracy młodzież zapoznaje się z kulturą tradycją i sztuką w zakresie regionalnym i globalnym, zdobywa umiejętności pozyskiwania materiałów z różnych źródeł, nadaje im walory artystyczne, wyraża swoje idee poprzez swobodne wypowiedzi artystyczne a także uczy się poprawnego i estetycznego publikowania swoich prac w postaci wydruków i tworzenia grafiki do stron WWW.
W projektowaniu graficznym wielką rolę odgrywa możliwość korzystania z komputerów Macintosh, które są dobrze przystosowane do prac plastycznych.
Na przestrzeni lat zmieniały się programy komputerowe, zmieniały się rozkłady materiału, oraz warunki prowadzenia zajęć. W trakcie realizacji programu unowocześniona została baza sprzętową, programy komputerowe i rozszerzono zasięg działania na takie przedmioty takie jak przedsiębiorczość i częściowo język polski, biologia, historia, matematyka.
Posiadamy stały dostęp do Internetu, co jest bardzo pomocne w pracy. Obecnie pracujemy na komputerach platformy PC, oraz platformy Macintosh.
By ułatwić uczniom odręczne rysowanie, które za pomocą myszy jest trudne i czasami mało precyzyjne, chcemy zakupić na potrzeby pracowni tablety rysunkowe, obsługa takiego narzędzia przypomina tradycyjne rysowanie, a wykonywane jest za pomocą elektronicznego pióra czułego na nacisk. Wprowadziliśmy do zajęć prowadzenie przez uczniów szkolnej gazetki ekologicznej.
Uczniowie przygotowują pomoce naukowe w postaci publikacji obejmujące różne przedmioty nauczania. Corocznie przygotowują materiały reklamujące naszą szkołę i publikują zasady rekrutacji. Projektują i wykonują samodzielnie zaproszenia na studniówkę.
W ramach wykorzystania możliwości komputera do tworzenia animacji, podjęliśmy próbę wykonania animowanych przewodników po naszym mieście i regionie, animacje o historycznych związkach Kazimierza z Wisłą. Biorąc pod uwagę fakt, że pośród powszechnie dostępnych ikon brak jest typowo polskich, związanych z naszą tradycją, z naszym regionem i szkołą, uczniowie tworzą szkolna bazę ikon, która znajdzie zastosowanie przy projektowaniu materiałów związanych ze szkoła lub regionem. Na stronach internetowych tworzymy szkolną galerie prac plastycznych, która jest sukcesywnie uzupełniana o nowe ciekawe prace. W ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym, organizujemy na terenie instytucji kazimierskich, wystawy prac plastycznych powstałych w naszej pracowni komputerowej.
Nowoczesne technologie informatyczne przydatne w życiu codziennym i pracy zawodowej niewątpliwie przyciągają młodych ludzi, dają szansę lepszego startu na wyższe uczelnie lub znalezienia pracy w skomputeryzowanej rzeczywistości.
Nieustanny, szybki rozwój nauki, jej coraz większa specjalizacja, potrzeba opanowania coraz większych treści i skomplikowanych umiejętności, dynamiczne tępo zmian zachodzących w licznych dziedzinach życia, ogrom informacji u większości młodych ludzi mogą wywoływać poczucie chaosu, zagrożenia i bezradności. Zadecydowało to o zmienianiu się współczesnej szkoły, która powinna rezygnować z podawania całości wiedzy na rzecz inicjowania procesu kształcenia permanentnego. Konieczne jest przekształcanie procesu dydaktycznego z tradycyjnego przekazywania wiedzy na rzecz organizowania działań przysposabiających uczniów do umiejętnego, samodzielnego uczenia się. Rola szkoły powinna się sprowadzać do aktywnego nauczania za pomocą mediów a nie kształcenia biernych uczniów i pasywnych nauczycieli. Szkoła powinna funkcjonować jako centrum „tworzenia” a nie „konsumowania” informacji. Poszukiwanie związków i sensu wśród różnorodnych informacji, jest tym, co uczniowie powinni opanować, aby otrzymać zatrudnienie, odnieść sukces w świecie XXI wieku.
Wychodząc naprzeciw obowiązującej od 1 września 1999 roku podstawie programowej kształcenia ogólnego, mówiącej, że „w szkole uczniowie powinni kształcić swoje umiejętności wykorzystania zdobywanej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego świata. Nauczyciele stwarzają warunki do nabywania umiejętności: planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowanie za nią coraz większej odpowiedzialności, rozwiązywania problemów w twórczy sposób; poszukiwania, porządkowania, wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną: odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków; rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań…” stworzone zostały warunki do korelacji nauczania, integracji przedmiotów nauczanych w szkole, poprzez usytuowanie w czytelni multimedialnego centrum informacyjnego, bez którego nie mogłoby istnieć nauczanie generatywne w trakcie, którego uczeń zdobywa wiedzę poprzez rozwiązywanie problemów, szukanie odpowiedzi na postawione pytania drogą obserwacji, hipotez czy wykorzystanie odpowiednich źródeł informacji. Multimedialne Centrum Informacyjne wyposażone jest w komputery multimedialne z dostępem do Internetu, ze skanerem, drukarką, właściwym oprogramowaniem oraz sprzętem audiowizualnym. Innowacja pedagogiczna początkowo przewidywała korelacje informatyki i plastyki, ale z biegiem czasu rozszerza się na wszystkie przedmioty realizowane w szkole, coraz więcej nauczycieli korzysta z pracowni informatycznej realizując program nauczania swojego przedmiotu, natomiast centrum informacyjne służy nauczycielom wykorzystującym aktywizujące metody nauczania, uczniom chcącym pogłębiać swoją wiedzę, stwarza godziwe warunki do pracy indywidualnej i zbiorowej, budzi kreatywność ucznia.
Stanisława Kulig
Historia szkoły
Początki średniej szkoły ogólnokształcącej sięgają okresu międzywojennego. Z inicjatywy miejscowej ludności w 1927 roku powstała sześcioklasowa Szkoła Średnia Koedukacyjna Zarządu Gminy w Kazimierzu nad Wisłą. Szkoła mieściła się w kamienicy pod Krzysztofem, była finansowana przez magistrat Miejski i samych uczniów. Dyrektorem szkoły został Mieczysław Pyrkosz.
Żywotność Liceum była bardzo krótka - zostało zlikwidowane w 1930 roku. Kazimierz nie posiadał szkoły stopnia licealnego aż do 1945 roku. W tym właśnie roku z inicjatywy księdza Józefa Jachuły powstaje Miejskie Gimnazjum Koedukacyjne. Ksiądz Jachuła pełnił funkcję dyrektora szkoły przez okres dwóch lat. Prowadzenie szkoły nastręczało wielu kłopotów głównie natury finansowej, mała liczba uczniów, minimalne dotacje władz oświatowych i miejskich, stwarzały za słabe podstawy do utrzymania szkoły.
W czerwcu 1947 roku szkoła została zamknięta. Tylko ogromny wysiłek i starania Ignacego Dzierżyńskiego (emerytowanego nauczyciela, naczelnika w Ministerstwie Oświaty, wizytatora mającego jeszcze we władzach oświatowych sporo przyjaciół) sprawiły, że od 1 września 1947 roku rozpoczęły się zajęcia w szkole. Upór i konsekwencja tego człowieka w walce o istnienie Gimnazjum zrobiły swoje.
Funkcjonowanie szkoły średniej na terenie gminy Kazimierz datuje się od 1 września 1947 roku -jako prywatne, a od 1949 roku jako Publiczne Liceum Ogólnokształcące.
Od 1947 – 49 funkcje dyrektora sprawował Ignacy Dzierżyński. Jego zastępcą był pan Józef Kwiatek - ceniony za pracowitość i oddanie szkole.
W latach 1949 – 50 funkcję dyrektora pełnił Kazimierz Korcipiński.
Rok szkolny 1950/51 przynosi zmianę, stanowisko dyrektora obejmuje Jerzy Taczalski. Historyk z wykształcenia zakochany w uroczym Kazimierzu, świetny organizator życia szkolnego. Z jego inicjatywy powstały dwa internaty, dla dziewcząt w "Arkadii" , dla chłopców w Klasztorze oo. Reformatów oraz nowe sale lekcyjne na strychu budynku szkoły.
W 1951 roku w maju odbyła się pierwsza matura w dziejach szkoły do której przystąpiło 26 osób. W tym samym roku wbrew swojej woli dyrektor Taczalski został przeniesiony do innej placówki.
W roku szkolnym 1951/52 nastąpiło połączenie szkoły podstawowej i liceum w szkołę jedenastoletnią. Dyrektorem został Lucjan Dziwisiński, zastępcą Edward Serafiński.
Szkoła borykała się z ogromnymi kłopotami lokalowymi i finansowymi. Corocznie zwiększała się liczba młodzieży podejmującej naukę w szkole średniej. Stwierdzono konieczność budowy skrzydła dla liceum.
Energicznie przystąpiono do działania i już 13 czerwca 1953 roku położono kamień węgielny pod budowę budynku według projektu architekta Karola Sicińskiego. Budowa trwała cztery lata przy wielkiej ofiarności społeczeństwa miasta i okolic, Komitetu Rodzicielskiego, nauczycieli, młodzieży. W listopadzie 1957 roku skrzydło liceum zostało oddane. Szkoła zyskała nowe pomieszczenia: salę gimnastyczną, aulę, gabinety przedmiotowe, internat, stołówkę oraz mieszkania dla nauczycieli.
Młodzież nareszcie mogła wszechstronnie rozwijać swoje zainteresowania: w kółku teatralnym wystawiając między innymi "Śluby panieńskie" , w Zespole Tanecznym, chórze szkolnym, zajęciach sportowych i kołach przedmiotowych oraz organizacjach młodzieżowych. Stale wzbogacano wyposażenia sal przedmiotowych przy dużej pomocy wielu mieszkańców miasta.
Dzięki staraniom znakomitego malarza Antoniego Michalaka Polonia Amerykańska przysłała szkole wyposażenie gabinetu fizycznego. Praca pedagogów owocowała licznymi sukcesami. Młodzież dostawała się na studia do wszystkich uczelni, brała udział w licznych olimpiadach. Największy sukces odniósł Roman Doraczyński, który doszedł do centralnego etapu olimpiady z matematyki.
W roku szkolnym 1966/67 nastąpił podział szkoły na szkołę podstawową i liceum. Dyrektorem nadal pozostaje Lucjan Dziwisiński, który w 1969 roku po wieloletniej pracy pedagogicznej odchodzi na emeryturę.
Tymczasowo dyrektorem szkoły zostaje Józef Kwiatek - nauczyciel fizyki. W tym samym roku na stanowisko dyrektora Liceum Ogólnokształcącego zostaje powołany Kazimierz Kulikowski. Nowy dyrektor zabrał się energicznie do pracy, zmienił wiele w sferze materialnej a także zgodnie z wymogami czasu w pracy wychowawczej. Położył duży nacisk na samorządność młodzieży, pracę organizacji uczniowskich i poprawę warunków internatu. W 1970 roku dyrektorem LO zostaje polonista z wykształcenia - Tadeusz Partykiewicz, który kontynuuje działalność swojego poprzednika.
W systemie oświaty następują radykalne zmiany, tworzone są Zbiorcze Szkoły Gminne obejmujące całą sieć oświatową na terenie gminy pod nadzorem Gminnego Dyrektora Szkół.
Zostaje nim Tadeusz Partykiewicz natomiast dyrektorem Liceum Ogólnokształcącego - Władysław Maciąg - przy czym liceum nie stanowi odrębnej placówki.
W 1975 roku podjęto pracę wychowawczą nad poszukiwaniem patrona szkoły, którym został generał Karol Świerczewski.
Puławskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej ufundowało szkole sztandar. W 1977 roku został zaprezentowany po raz pierwszy hymn szkoły, którego autorami są: Kazimierz Daczka i Jan Targosiński.
W 1984 roku funkcję dyrektora obejmuje Czesława Wrótniak - dotychczasowy zastępca dyrektora gminnego do spraw wychowawczych.
1 stycznia 1985 roku decyzją Kuratorium Oświaty i Wychowania w Lublinie nastąpiło oddzielenie Liceum Ogólnokształcącego od szkoły podstawowej. Przystąpiono do reorganizacji Liceum tworząc placówkę dwuciągową z klasami sprofilowanymi: biologiczne - chemiczny i ogólny. Nawiązano współpracę ze szkołą w Nikopolu w Bułgarii w ramach której w czasie wakacji organizowano wymianę grup młodzieżowych. Doskonalono pracę samorządu uczniowskiego kontynuując konkurs "Każda klasa gospodarzem szkoły". Młodzież corocznie przystępowała do olimpiad, turniejów, konkursów przedmiotowych między innymi uczeń Piotr Nowak został laureatem na szczeblu wojewódzkim olimpiady historycznej.
Zmiany jakie nastąpiły w naszym kraju wyniosły nowe fakty dotychczas ukrywane, również dotyczące patrona szkoły. Czyny i postawę Generała Karola Świerczewskiego poddano gruntownej analizie, opierając się na dokumentach źródłowych, opiniach ekspertów najnowszej historii. Na wniosek rady Pedagogicznej, młodzieży, Komitetu Rodzicielskiego, Kuratorium Oświaty i Wychowania w Lublinie anulowano decyzję o nadaniu szkole imienia generała Karola Świerczewskiego.
Od 1991 roku funkcje dyrektora LO, po odejściu na emeryturę pani Czesławy Wrótniak, sprawuje Wiesława Rozłowska. Jest inicjatorem l Zjazdu Absolwentów Liceum Ogólnokształcącego w Kazimierzu Dolnym w roku 1992.
W szkole w tym czasie podjęto szereg prac mających na celu lepsze wyposażenie pracowni przedmiotowych między innymi w sprzęt audiowizualny a także zadbano o estetykę pomieszczeń internatu. W celu pozyskiwania nowych uczniów do tutejszej szkoły wprowadzony został nowy profil informatyczny z autorskim programem nauczania. Pracownię informatyczną wyposażono w nowoczesny sprzęt zakupiony ze środków zarobionych przez szkołę podczas wakacji i ferii zimowych.
Od roku 1990 do szkoły powróciła religia. Wszystkie działania dyrektora i nauczycieli podejmowane są w trosce o poprawę poziomu dydaktycznego, wychowawczego szkoły o stworzenie miłej serdecznej atmosfery w placówce. Młodzież ma okazję brać udział w wymianie z młodzieżą szkół w Staufen i Steglitz w RFN.
Od 1 stycznia 1996 roku organem prowadzącym szkołę stała się Rada Gminy Kazimierz Dolny.
W maju 1997 roku z okazji 50- lecia szkoły odbył się II Zjazd Absolwentów.
Na przestrzeni 50 lat istnienia szkoły placówkę opuściło około 2000 uczniów. Pracowało około 50 nauczycieli. Wśród nich byli tacy, którzy kilkadziesiąt lat swojego życia oddali pracy z młodzieżą. Całą swą pracę zawodową związali z Liceum Ogólnokształcącym w Kazimierzu Dolnym. Bez nich nie byłoby półwiekowej tradycji i sukcesów jakimi szkoła może się poszczycić.
Od września 1997 r funkcję dyrektora objęła Anna Tuźnik. Kontynuowała pracę w zakresie rozwijania profilu informatycznego i wzbogacania pracowni informatycznej.
Szkoła otrzymuje od MENiS pełne wyposażenie pracowni komputerowej. Uczniowie zdobywają stypendia naukowe Prezesa Rady Ministrów.
Reforma oświaty wprowadzona od 2002 roku utworzyła 3 -letnie liceum ogólnokształcące.
Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Kazimierz Dolny.
Od września 2004 roku dyrektorem Szkoły została Anna Wojtanowicz; absolwentka tutejszego liceum, pełniąca przedtem obowiązki kierownika internatu, która chce kontynuować wieloletnie tradycje tej szkoły.
Źródło: Biuletyn informacyjny Liceum Ogólnokształcącego w Kazimierzu Dolnym