Seidenbeutlowie Efraim i Menasze (ur. 1903 Warszawa, zm. 1945 Flossenburg (zamordowani w obozie koncentracyjnym) Malarze, graficy, członkowie ugrupowań Bractwo św. Łukasza i Szkoła Warszawska. Studiowali w warszawskiej ASP pod kierunkiem T.Pruszkowskiego i W.Skoczylasa. Większość prac stworzyli wspólnie, dlatego ich dorobek jest traktowany jako nierozerwalna całość. Zresztą trudno jest rozgraniczyć udział barci we wspólnych pracach czy też w pracach indywidualnych jeżeli nie są one sygnowane imieniem. Dzieje się tak ponieważ Efraim i Menasze stosowali bardzo podobne środki malarskie, do tego łączyła ich jedność psychiczna co widać w ich obrazach. W początkowym okresie twórczości Seidenbeutlowie wykorzystywali metody i paletę postimpresjonistyczną, by wkrótce przejść do budowania obrazu szerokimi płaszczyznami barwnymi. Ich obrazy są śmiałe, z wyczuciem kolorytu, który często bywał odpowiednikiem klimatu duchowego kompozycji i zmieniał się w zależności od jej nastroju....
+ prečítajte celý popis
Seidenbeutlowie Efraim i Menasze (ur. 1903 Warszawa, zm. 1945 Flossenburg (zamordowani w obozie koncentracyjnym)
Malarze, graficy, członkowie ugrupowań Bractwo św. Łukasza i Szkoła Warszawska. Studiowali w warszawskiej ASP pod kierunkiem T.Pruszkowskiego i W.Skoczylasa.
Większość prac stworzyli wspólnie, dlatego ich dorobek jest traktowany jako nierozerwalna całość. Zresztą trudno jest rozgraniczyć udział barci we wspólnych pracach czy też w pracach indywidualnych jeżeli nie są one sygnowane imieniem. Dzieje się tak ponieważ Efraim i Menasze stosowali bardzo podobne środki malarskie, do tego łączyła ich jedność psychiczna co widać w ich obrazach.
W początkowym okresie twórczości Seidenbeutlowie wykorzystywali metody i paletę postimpresjonistyczną, by wkrótce przejść do budowania obrazu szerokimi płaszczyznami barwnymi. Ich obrazy są śmiałe, z wyczuciem kolorytu, który często bywał odpowiednikiem klimatu duchowego kompozycji i zmieniał się w zależności od jej nastroju.
W dorobku braci znajdują się pejzaże z różnych stron kraju, w tym motywy z Kazimierza, martwe natury, przeważnie owoce i kwiaty oraz portrety i kompozycje figuralne, w których chętnie połączono postacie ludzkie z krajobrazem.
Seidenbeutlowie uczestniczyli w licznych wystawach krajowych i zagranicznych zdobywając wiele nagród. Cieszyli się także popularnością w warszawskim środowisku artystycznym ze względu na swoje niezwykłe podobieństwo, które było źródłem wielu zabawnych sytuacji aranżowanych przez nich samych, jak i przez kolegów malarzy.
- zbaliť